Rabu, 23 November 2011

Kenapa Indonesia 'BENCI' sangat Malaysia?



Salam..detik keramat 21hb November 2011 menjadi detik bersejarah bagi 28 juta rakyat Malaysia. Kejayaan besar telah berjaya dirangkul di Stadium Glora Bung Karno. Arena Sukan Sea edisi ke-26, Jakarta-Palembang menjadikan skuad bawah 23 tahun yang dikenali sebagai 'Harimau Muda' menjadi kebanggaan kerana berjaya mempertahankan pingat emas dalam acara yang paling mendapat tempat di hati semua penduduk di muka bumi ini, 'bola sepak'.


Di Indonesia, bola sepak lebih dikenali dengan panggilan 'sepak bola'. Pada perlawanan akhir seperti detik yang dijanjikan, hampir segenap tempat di Stadium Glora Bung Karno dipenuhi penyokong fanatik skuad 'garuda'. Ini dapat kita lihat melalui kaca televisyen lautan 'merah' mewarnai keseluruhan stadium. Mereka datang berduyun-duyun dari segenap pelosok tempat,daerah di Indonesia semata-mata mahu memberi sokongan kepada skuad garuda melakar kejayaan di tempat sendiri sekaligus meninggalkan kenangan manis memperoleh 'ibu pingat emas' yang ditaruhkan pada malam tersebut. Untuk menaikkan semangat, mereka sepakat memakai baju berwarna merah disampaing membawa ribuan sepanduk kecik dan besar kebanyakkannya ditulis dengan kata-kata semangat. Tetapi apa yang dikesalkan terdapat juga sesetengah perkataan yang digunakan agak kesat, seperti 'ganyang Malaysia'.


Walau apa sekali pun tuah masih berpihak pada Malaysia. Menunggu hampir 2 jam menonton perlawanan tersebut, tidak sia-sia kerana skuad 'harimau muda' kita berjaya mengesahkan kejayaan mutlak buat Malaysia sekaligus menjadikan Indonesia kempunan emas di tempat sendiri. Bangga sungguh melihat kesungguhan pemain Malaysia bertungkus lumus berebutkan bola yang sebiji tu. Semangat inilah yang sebenarnya membawa maksud tepat dengan slogan 'tanah tumpah darahku'. Kesan daripada perlawanan tersebut keesokkanya hampir semua laman sosial, media cetak, elektronik mencanang kemenangan yang baru diperoleh malam sebelumnya. Bangga kita sebagai rakyat Malaysia.


Dalam mana kita memandang sukan bola sepak sebagai wadah untuk mengeratkan hubungan sesama kita disamping mewujudkan semangat kesukanan bagi sesebuah negara, di Indonesia lain pula jadinya. Para penyokong bertukar menjadi liardan bertindak mensabotaj kekalahan yang dialami. Meraka seolah-olah tidak dapat menerima kekalahan dengan bertindak merusuh dan membakar kaunter penjualan tiket. Difahamkan juga 2 orang penyokong dilaporkan meninggal dunia akibat dipijak ketika bersesak ketika masuk ke dalam stadium. Kejadian tersebut turut diburukkan dengan beberapa orang penyokong lagi dilaporkan pengsan akibat bersesak-sesak keluar daripda stadium selepas perlawanan tamat.


Tapi terfikrkah kita kenapa 'BENCI sungguh rakyat Indonesia kepada kita?Sedangkan kita datang pada rumpun yang sama..Mungkin juga kita boleh memikirkan jawapan pada soalan di bawah..




  1. Siapa yang mencuri lagu ciptaan gesang yang kemudian menjadi lagu kebangsaan Malaysia ?

  2. Siapa yang mencuri kesenian reog dan dijadikan sebagai latar dalam jata Malaysia ?


  3. Siapa yang mencuri baju batik dan dijadikan sebagai ikon baju tradisional Malaysia ?


  4. Siapa yang mencuri pulau Sipadan dan Legitan yang kemudian masuk dalam wilayah Malaysia ?


  5. Siapa yang mencuri ikan-ikan di perairan Selat Malaka ?


p/s : Apa sekalipun, sebagai rakyat Malaysia kita tidak perlu cepat melatah. Setiap persoalan yang dibangkitkan tidak perlu kita perdebatkan kerana setiap perkara yang berlaku mungkin secara kebutulan atau ada jawapan yang sebaliknya diluar pengetahuan kita. Yang penting kita bertanding dan menang secara telus dan bersih!Provokasi nie xmainla...

4 ulasan:

  1. Lalu, apa jawapan anda mengenai soalan itu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bodoh la kau ni da tentu la kita ni serumpun.datok moyg kteorg pn dtg dr tnh sbrg so adat n kbudayaan pn dorg bwk dr sne.xpyh la nk kecoh2 zmn knfrantasi pn da lama blalu xpyh la nk ulg sjrh
      lama.lu pikir la sndri!!!

      Padam
  2. Indon tu bukan ape dy x puas aty bub mmg malaysia lagi maju drp indon.. x prcaya?? tngok la carta kmajuan dunia..kite tngga ke brapa, indon tngga ke brapa.

    BalasPadam
  3. kalau ada orang buat senarai negara paling dengki di dunia kan,...
    indonesia lah negara yg paling atas sekali hehehe...

    BalasPadam