Rabu, 14 November 2012

Beza antara Maal Hijrah & Awal Muharam

Dengan menyebut nama tuhan yang maha pengasih lagi maha penyanyang, tuhan yang berkuasa mentadbir sekalian alam, sebagai hambanya aku bersyukur kerana diberi peluang untuk melalui satu fasa perubahan tahun baru hijrah, 1434H. Salam Maal Hijrah kepada semua umat islam diseluruh dunia. Sewaktu memandu kereta dalam perjalanan ke tempat kerja pagi tadi, aku mendengar radio suria.fm(jarang2 sangat dengar IKIM,terkejut juga bila radio betunjangkan hiburan mengetengahkan konsep macam tu). Soalan dia apakah perbezaan antara Maal Hijrah dengan Awal Muharam. Sama ke?Ini merupakan pengetahuan yang dapat aku perolehi sepanjang 15 minit perjalanan aku. Jawapan bagi pertanyaan tadi :

  • Awal Muharram juga dikenali sebagai Maal Hijrah. Sempena memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah.
 
  • Ini bermakna, walaupun ada sebulan lagi nak masuk 2012, tapi sebenarnya bagi tahun Islam, kita dah masuk tahun baru. Cuma masih ramai yang tak sedar lagi, sebab dah terbiasa dengan tahun moden.
 
  • Sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan mula diadakan pada 26 Ogos 1987 bersamaan 1 Muharam 1408. Idea tersebut dikemukakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Datuk Dr. Yusuf Noor kepada Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.(Teringat dahulu masa kecil-kecil,arwah nenek suke tengok,siaran wajib tengok!

p/s : Mula memasang niat/cita-cita baru dengan semangat yang berkobar-  kobar setiap kali masuk tahun baru.Hehehe..
 
 

1 ulasan:

  1. Terima kasih diatas info yang diberikan. Memang I confuse sebelum ini sampai bergaduh dgn abang ipar tentang Maal Hijrah dan Awal Muharram

    BalasPadam