Khamis, 26 Julai 2012

Orang Besar2 Nie Kiut Ape..

Assalamualaikum..Salam Ramadhan yang kini memasuki hari ke-4. Alhamdulillah, masih diberi peluang dan kesempatan untuk menunaikan rukun islam ke-3. Mengisi masa sebelum tidur, aku membelek-belek note book adik aku. Alangkah terkejutnya aku tengok paparan destop yang mempunyai lambakan filem melayu yang entah dari mana datangnya. Budak-budak zaman sekarangkan, makin cerdik bab teknologi, dalam kesibukkan dia nak mengadap peperiksaan percubaan PMR yang tak sampai 2 minggu lagi,sempat juga dia mendownload cerita-cerita nie, tak pun, mungkin dia dapat daripada kawa-kawan di sekolah. patutlah gaji aku bulan lepas dia pau aku pendrive. Ermmmm...bertuah..

Bayak-banyak fiem aku tertarik dengan filem yang tajuknya "Hoore..Hoore"..Pelik tajuk dia kan. Sebenarnya pengarah filem nie yang menarik aku menonton karya dia, siapa lagi kalau bukan Saw Teong Hin. Tak tahu kenapa aku suka sangat tengok mamat cina nie mengarah cerita melayu. Pernah dengar "Apa Kata Hati"? "Puteri Gunung Ledang"? Tu semua hasil karya pengarah berbangsa cina nie. Apa yang aku peroleh dengan menonton filem yang ditayangkan bulan Mei tahun nie yang hebat diperkatakan mengenai kutipannya yang gagal mencapai kutipan box-office!

  • Filem muzikal yang mengetengahkan lagu-lagu Allahyarham Sudirman Hj Arshad.
  • Sangat bersih dan tidak ada langsung unsur-unsur melampaui batas.(Sebab tu orang kurang tengok kot)
  • Pengarah berbangsa cina tetapi plot cerita kuat bertunjangkan syariat islam. Impian remaja perempuan bertudung yang gempal masih mampu kelihatan cantik dan menyerlah walaupun "terikat" dengan batasan agama. Caranya dengan mengikuti satu program pencarian "Ratu Idola".
  • Ikatan kekeluargaan yang sangat memberi impak kepada aku, dimana keluarga adalah segala-galanya bagi kita dalam apa juga keadaan.
  • "Kawan yang sejati tidak akan berubah walaupun keadaan berubah". Ambil iktibar berkaitan ayat di atas.
  • Yang paling penting, filem nie mampu memberi suntikan motivasi kepada mereka yang berbadan gempal. Keluar daripada kepompong, percaya dengan diri sendiri. Kecantikan yang sejati lahir daripada hati yang bersih.
p/s : Lihat jari jemari tangan anda, tidak sama bukan!Jadilah diri sendiri. Kelainan yang wujud antara kita semualah yang akan membezakan kita dengan yang lainnya. Perbezaan bukan alasan untuk mendikriminasikan nasib kita sendiri. Yakin dengan kelebihan diri yang kita ada. "ORANG BESAR-BESAR NIE KIUT APE!!!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan