Jumaat, 20 Julai 2012

Bermulanya Pencarian "CINTAKU"

Maha Suci Allah, tuhan mentadbir sekalian alam, Muliakanlah junjunganMu Muhammad s.a.w dan pandanglah kami hamba-hambamu dengan pandangan kasih sayang dan rahmatMu.

"Berakhir sudah pencarian cintaku..Jiwa ini tak lagi sepi..Hati ini tlah ada yang miliki"..
~"Penghujung Cintaku" Pasha Ungu feat Adelia~

Pencarian aku tidak pernah berakhir, Dalam mana keasyikan kita mengejar cinta sesama manusia, kadangkala kita lupa CINTA kita yang kekal abadi kepada sang pencipta. Bulan Ramadhan ini menjanjikan 1001 cara atau kaedah yang kita boleh amalkan dalam mana usaha kita untuk meraih cintaNya. Seperti manusia yang lainnya, aku juga sering terleka mengejar kecintaan dunia terhadap kemewahan dan kesenangan yang bersifat sementara.

1433H, dikala umurku dan kalian semua menganjak pada satu tahap umur yang semakin matang, semoga Ramadhan yang bakal menjelma tiba akan terisi dengan ibadah-ibadah yang akan menaikkan skala amal kebajikan kita masing-masing. Berikut merupakan pandangan aku terhadap sesuatu perkara yang kita pandang enteng di bulan yang mulia ini.

Perkara yang kadangkala kita terlepas pandang ketika berpuasa :

1. Nafsu makan yang melampau-lampau. Ketika siang lagi kita dah mencongak juadah apa untuk berbuka nanti.(Mengalahkan tak makan berhari-hari)

2. Godaan buffet ramadhan yang menawarkan jumlah makanan yang terlalu banyak. Kadangkala di luar kemampuan kita untuk menghabiskannya.

3. Ibadah solat yang termaktub sebagai asasnya disamping ibadah-ibadah lain yang 'berat' untuk dilakukan. Alasan LETIH disebabkan seharian berpuasa.

4. Terlalu excited dan bersifat riak dengan setiap perkara baik yang cuba dilakukan. Ingat!sesuatu kebaikan yang dilakukan bukan untuk menerima bertubi-tubi pujian. Tetapi hanya keranaNya. (Kurang-kurangkanlah mengupdate status 'angkat bakul sendiri' di fb).

5. Tidak istiqamah melakukan sesuatu perkara. Hanya bersemangat melakukan ibadah dan kebaikan di bulan Ramadhan sahaja. Bulan lain kan lebih bagus jika diteruskan.

6. Kerja juga suatu ibadah. Jangan memberi 1001 alasan mengatakan penat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan baik gara-gara lapar.

7. Menjaga anggota badan yang lain,sebagai contoh mulut yang selalu menjadi punca dosa kering berlaku. umpat mengumpat perlu dikurangkan, lebih bagus kalau tak ada!Amalan sedekah dan bantu-membantu juga amat digalakkan.

p/s : Mengharapkan diberi kesihatan yang sempurna sepanjang bulan Ramadhan ini." Sekiranya umatku mengetahui kebaikan di bulan Ramadhan, nescaya mereka menginginkan agar sepanjang tahun adalan bulan Ramadhan"~Al-Hadis~...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan