Rabu, 18 Julai 2012

XPDC ke Kawasan "Kuburan"

BismillahirRahmanirRahimm..Segala puji bagi Allah, pencipta sekalian alam. Muliakanlah nabi junjunganMu Muhammad s.a.w dan berkatilah kami hamba2Mu..

1433H..bersamaan tahun 2012..Menjelang beberapa hari lagi Ramadhan akan melabuhkan tirai..membuka segala ruang dan peluang untuk kita menambah dan meningkatkan amalan, dimana ganjarannya berkali ganda berbanding bulan lain.

Hujung minggu lepas, aku bergerak pulang ke kampung aku, Kg. Batu Melintang, Tapah, Perak berdua sahaja bersama ibuku. Cuti hujung minggu selama 2 hari memberi kesempatan untuk keluarga aku mengadakan kenduri doa selamat bersempena kedatangan bulan Ramadhan yang akan kita sambut kurang seminggu dari sekarang. Alhamdulillah kenduri berjalan lancar. Aktiviti lain yang ingin aku ceritakan disini mengenai aktiviti yang aku lakukan pada hari ke-2. Membersihkan kawasan perkuburan ahli keluargaku yang terlebih dahulu meninggalkan dunia.

Untuk memberi sedikit kelainan pda aktiviti kali nie, aku mencadangkan agar perjalanan ke kawasan perkuburan yang mana terletak kira-kira 2 km daripada rumah opah aku ditukar. Aku mencadangkan agar menggunakan jalan 'short cut' melalui denai2 hutan untuk sampai ke kawasan tersebut. Cadangan aku diterima. Pada pagi tersebut bergeraklah kami seramai 13 orang termasuk dewasa dan kanak-kanak turut serta dalam aktiviti tersebut. Perjalanan yang memakan masa selama 30 minit pergi dan balik menjanjikan pemandangan yang luar biasa tetapi berjalan lancar. Alhamdulillah..Berjaya misi aku! Berikut merupakan gambar yang berjaya aku 'snap' semasa berlangsungnya aktiviti tersebut.


Kegembiraan sepupu2 aku yang msih lgi berbaju tidur, terus pegi kubur.Cayalahh!!


Mak cik aku dah jadi ranjer hutan dah

  

                    Hasil sawit. Maklumlah jarang bebenar jumpe kelapa sawit.Tu yg gayat sikit..

Opah,mak cik dan pak cik aku agak pancit dengan cadangan merepek aku, kesiannn diorang.Tengok berapa jauh aku dah ke depan tinggalkan diorang

   

Kesempatan diambil untuk membaca Surah Yasinn untuk disedekahkan kepada mereka yang telah tiada. Dimulakan dengan ummul kitab..Al-Fatihah...


Gotong-goyong bermula. Rumput rampai menjadi mangsa ragutan tangan kami. Batu nisan dibersihkan, ditabur bunga-bungan dan disirami air Yasinn.

Selesai sudah operasi membersihkan kubur ahli keluarga aku dan sekitarnya

p/s Dimana juga kita berada dan siapa jua kita, kelak disini juga pengakhiran bagi kita. Jasad akan disemadikan bertandakan nisan 2 teguh terpacak. Hanya amalan yang akan mengiringi kita ke alam barzakh. Semoga tuhan memberi pengakhiran yang terbaik untuk kita semua. Aminnn..Ya Rabbal Alaminnn...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan