Selasa, 7 Ogos 2012

Mendaftar sebagai Pejuang Islam??

Salam Ramadhan yang telah memasuki hari yang ke-18.Alhamdulillah..Bersyukur atas rahmatMu memberi aku satu lagi peluang mejalankan ibadah sebagai hambaMu. Dalam keghairahan kita mengejar rahmat di dalam bulan Ramadhan nie, aku ingin mnyentuh satu fenomena yang melanda masyarakat kita kini. Fenomena ini aku namakan sebagai ustaz & ustazah ekspress!!

Dahulu, kita dilambakkan dengan program realiti di kaca-kaca televisyen. Masing-masing melatah membangkitkan isu penyiaran stesen tv swasta berlumba-lumba menyajikan rancangan realiti berkonsepkan 100% hiburan untuk menaikkan rating penonton. Kini lain pula apabila menghampiri musim PRU-13.

Undi adalah rahsia sekaligus bermaksud setiap warganegara berhak menyatakan dan membuat pilihan terhadap parti kempimpinan yang bakal dipilih untuk menerajui tampuk pemerintahan negara. Ralat bagi aku bila golongan berstatus 'public figure' teruatamanya artis menyatakan secara terang-terangan berkenaan pahaman politik mereka. Hakikatnya aku adalah pro pemerintahan sedia ada tetapi pendapat yang aku ingin luahkan bukan untuk menjatuhkan reputasi mana-mana pihak. Sebagai contoh, pelakon favaorite aku masa kecik-kecik dulu, terkenal dengan lakonan yang berkesan kat hati kau dalam drama gerak khas, Abby Abadi. Kenapa aku katakan kurang bersetuju dengan perubahan dan peralihan pahaman politik beliau???

  1. Perubahan beliau seperti diperalatkan untuk kepentingan parti. Syukur atas peruabahan yang dilakukan tetapi janganlah mengaitkan penghijrahan dengan tahap keislaman sesuatu parti.
  2. Baru setahun jagung dan dengan hanya berhijab terus lantang bercakap sola halal haram.
  3. Syukur apabila namanya akan tersenarai sebagai pejuang islam semata-mata mendaftar keahlian sebagai ahli PAS.
  4. Menjelajah ke merata tempat untuk menyampaikan ceramah. Ceramah apa yang ingin disampaikan jika baru bertudung seminggu, dua??kurang ke ustazah yang sedia ada?
  5. Bangga melakukan perubahan dan menyatakan keberuntungan mendapat hidayah daripaNya. Betul,hanya hamba-hambaNya yang bertuah sahaja mendapat hidayah tetapi lebih baik jika tidak mengembar-gemburkan. Takut riak yang menjelma.
p/s : Bagi aku, jika mana kita ingin bercakap semestinya harus mempunyai ILMU, lagi-lagi jika memperkatakan berkenaan isu agama. Sangat sentitif. Bercakap taapa ilmu ibarat meluahkan sesuatu tanpa autoriti atau lesen!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan