Selasa, 5 Februari 2013

Sume Nak Free..PayahLah

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Selawat salam terhadap junjungan besar kita Muhammad s.a.w.

Bulan Februari 2013 mengucapkan selamat datang kepda kita. Sekejap benar waktu aku rasakan berlalu. Moga-moga kita semua tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi. Amin. Jadikanlah setiap apa yang kita lakukan berfaedah dan memperoleh kebaikan melaluinya.

Penglihatan aku tertarik pada 1 paparan ketika asyik mentelaah laman sesawang muka buku 'facebook'. Semakin hampir waktu PRU-13 nie, bermacam-macam isu dijadikan modal oleh pihak Pakatan Rakyat (PR) untuk menghentam kerajaan. Demam pilihanraya mula melanda dan virusnya menjangkiti semua rakyat Malaysia. Berikut merupakan pendapat aku berkaitan gambaran gambar yang dipaparkan dibawah.


1. Aku bukan pakar ekonomi yang layak membahaskan berkaitan berbelanjaan dalam negara kita yang kita duduki ini, Malaysia. Terlalu banyak permintaan PR nie,salah satunya nak menghapuskan tol, mahukan tol percuma.

2. Memang selayaknya kita rakyat Malaysia mendapat kemudahan/subsidi yang mana meruapakan hak kita sebagai pemabayar cukai. Mungkin sedar atau tidak sedar kita membayar cukai yang dikirakan sangat membebankan oleh puak-puak PR. (Makan KFC pun kena cukai,mana boleh), kata dioranglah. Berapa banyak cukai yang kita belanjakan selama kita mendiami bumi bertuan Malaysia nie pun aku kurang pasti.(sebab aku rasakan mungkin kurang membebankan,belanja seadanya mengikut kemampuan.)

3. Kawan-kawan, kita mahu makan kfc percuma. Kita suruh kawan kita mengeluarkan belanja sebanyak RM10 untuk tampung perbelanjaan kita. Kawan kita pulak terpaksa keluarkan duit sebnayak RM20. Jadi beban kewangan tersebut ringan pada kita tetapi berat pada kawan kita. Sama juga sekiranya kerajaan terpaksa menampung perbelanjaan tol yang kita gunakan setiap hari.

4. Untuk pengetuan kawan-kawan semua jalanraya yang saban hari kita gunakan kini haruslah diselengara setiap hari/masa dan ketika. Tidak hanya dari segi kerosakan malahan pembersiahan ,pencucian dan kemudahan lainnya. Aku mungkin tak dpat mengambil contoh yang jauh cukup contoh diri aku sendiri. Setiap bulan aku gunakan kemudahan PLUS HIGHWAY untuk pulang ke kampung aku di Tapah,Perak. Cukup sempurna aku rasakan jalanraya yang aku lalui. Dengan kemudahan R&R yang disediakan cukup memberi keselesaan kepada semua pengguna jalanraya. Tidak ada cacat celanya. Semuanya dijaga dengan rapi. Nak kemudahan sebegini rupa, tak salah kita menyumbangkan sedikit duit untuk menampung perbelajaan operasi jalanraya.

5. Bayangkan kalau tol dimasuhkan dan ianya percuma. Memamng ramai pengguna jalanraya akan menerima kemudahan tersebut. meringan beban kewangan dan sebagainya. Tapi fikirkah kita, 28 juta rakyat Malaysia nie menggunakan lebuharaya ke?Macam aku memang guna, walaupun tak kerap. Tetapi bagi mereka yang duduk di akwasan pedalaman, Sabah dan Sarawak yang mana tidak menggunakan kemudahan ini, adakah adil bagi mereka??

6. Waktu musim perayaan pun diskaun akan diberikan. Secara tak langsung dapat meringankan beban pengguna pada waktu tersebut. Walaupun bukan percuma tapi cukuplah meringan perbelanjaan.

p/s : Bukan tak mahu percuma tetapi renung-renungkanlah setiap mana permintaan kita terhadap kerajaan. Jangan fikir kerajaan kita ibarat LAMPU ALADIN. Apa sahaja permintaan kita semuanya akan ditunaikan.
"Berusahalah untuk menyalakan api, daripada menyumpah pada kegelapan".
Bersyukurnya aku dialahirkan di Malaysia ini sehingga tidak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Alhamdulilllah, Moga-moga Allah terus menerus melimpahkan rahmat dan kesenangan kepada kita semua.

1 ulasan:

  1. kalau tol utk bayar penyelenggaraan jalan, road tax utk apa Cik adikkkk oiii... bongok sial.

    BalasPadam