Jumaat, 31 Ogos 2012

Kasihan..Minda Mereka Belum 'MERDEKA'..

Salam merdeka yang ke-55.Sologan 'janji ditepati' diangkat sebagai tema kemerdekaan.(tak ada kaitan dengan politik ye.) Alhamdulillah, sebagai warganegara Malaysia, aku sangat bersyukur dilahirkan di Malaysia, negara yang aman dan cukup bertuah. Perasaan patriotik yang tersirat dalam hati aku mungkin tidaklah sehebat seorang atlit yang berjaya merangkul pingat dalam sukan olimpik ataupun anggota uniform yang menjaga keamanan negara. Tetapi semangat tersebut cukup memadai daripada aku berkelakuan seperti gambar di bawah :



Bagi pendapat aku, mereka(dalam gambar di atas)....

  1. Tidak memahami pengertian 'patriotik' atau mana makna mudahnya kecintaan kepada negara.
  2. Celaru dengan identiti jalur gemilang. Sanggup mengibarkan bendera yang bukan termaktub sebagai bendera negara Malaysia. 55 tahun dah abang oiii..tak akan confious lagi rekabantuk bendera Malaysia).
  3. Minda mereka belum merdeka dan masih dijajah dengan anasir-anasir luar yang sentiasa cuba menjatuhkan kita.
  4. Meraikan sambutan kemerdekaan dengan menganjurkan perarakan yang tidak bermanafaat malahan mencemarkan sambutan kemerdekaan itu sendiri.
  5. Tidak bersyukur dengan keamanan dan kemudahan yang dinikmati selama ini. Memprotes,memboikot dan bertindak liar bukanlah jalan penyelesaian semata-mata inginkan perubahan kepada yang lebih baik. Bukan mudah berada pada tahap yang kita kecapi kini, Hargailah!!
p/s : Berbanggalah menjadi anak merdeka, keperitan yang ditanggung oleh nenek moyang kita dahulu untuk membebaskan negara kita daripada penjajah tidak sekelumit pun kita rasa, tugas kita hanya untuk mengekalkannya. Bertindaklah dengan lebih matang dan jadilah salah seorang warga negara yang mempunyai pemikiran bebas 'MERDEKA".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan